Country

Juteinikeskus skole

Hattula, Finland, 2016

Arkitekt, Eero Renell

Interiørdesign, Reetta Lukka and Maarit Vuori

OMVENDT ANBUDSKONKURRANSE GIR DE BESTE LØSNINGENE

Juteinikeskus skole benyttet seg av omvendt anbudskonkurranse og fikk en fungerende løsning innenfor de valgte budsjettrammene. Følgende saker ble fremhevet i anbudsprosessen: fordeler for barna, oppnåelse av pedagogiske mål og plassbehov for en ny type læringsmiljø. Planen utarbeidet av Martelas eksperter fokuserte på å skape funksjoner som oppfylte behovene og kravene til brukerne med de beste visjonene som kolleksjonen og leveringskjeden tilbyr.

”Jeg anser at den største fordelen med omvendt anbudskonkurranse sammenlignet med den tradisjonelle metoden, er at vi har muligheten til å høre ekspertenes oppfatninger om totalinnredning på en helt annen måte. Vi ble gitt en dekkende oversikt over potensielle miljøer og hva de kan tilby elever, grupper og lærere.

”Med omvendt anbudskonkurranse ga leverandørene oss sine beste visjoner over funksjonalitetene som de kan hjelpe oss med å skape med det valgte budsjettet. Når vi foretok vårt valg kunne vi fokusere på det viktigste målet: å skape de beste læringsforholdene for elevene”, sier Marko Seppälä, administrativ rektor for flere skoler og ansvarlig for anbudskonkurransen.

 
MÅLET TOK FORM UNDER SPESIFIKASJONSFASEN

Minna Kallio, rektor med ansvar for driften ved Juteinikeskus skole, understreket viktigheten av spesifikasjonsfasen: ”Lærerne som ble valgt ut til å implementere den nye driftsmodellen for den nye skolen møttes for første gang på Martelas workshop. Det var av største betydning at aktivitene og driften formet utgangspunktet for planleggingen. På workshoppen diskuterte vi først alle de ting som skulle skje i lokalene og deretter vurderte vi forskjellige løsninger for implementeringen."

”På workshoppen kom det frem at at det kunne være så mange som 90 arbeidende elever i Juteinikeskus’ åpne læringsmiljø samtidig. Lokalet må fungere som en helhet og det må også være mulig å dele det opp i mindre områder, slik at læreren eller lærerne kan engasjere sine elever. Skolen har mye åpen plass, hvilket betydde at akustikken var mer viktig enn vanlig. Læringsmiljøene i annen etasje er direkte forbundet med kantinen. Selv om grunnlaget for akustikken er skapt med arkitektoniske løsninger, må interiørdesignet også bidra til å bedre akustikken. Valg av møbler og materialer i interiørplanen ble brukt til å forbedre akustikken. Stoppede møbler, bevegelige akustiske skjermer med tekstilbelegg, gardiner, tepper, veggtrykk med akustiske egenskaper, skap med bakgrunnspaneler og også akustiske paneler i taket fungerer alle sammen effektivt for å dempe lyden,” sier Maarit Vuori, interiørdesigner.

FRA IMPLMENTERING TIL PRAKTISKE ERFARINGER

Reetta Lukka, interiørdesigner, forklarer: ”Skolens lokaler ble planlagt slik at alle rom kan brukes til læringsformål. Møblene har ensartet design og fargevalg i hele skolebygningen, hvilket betyr at møbler om ønskelig kan flyttes uten å ødelegge det visuelle utseendet. Mobiliteten og allsidigheten til møblementet er mer viktig i et åpent læringsmiljø, da forskjellige grupper arbeider i lokalene med forskjellige metoder. Kantinen blir også brukt som en festsal, og derfor må bordene være enkle å flytte.”

”Lærerne som bruker læringsmiljøene deltok i valget av den beste løsningen i anbudene mottatt fra forskjellige leverandører, hvilket ble ansett for å være svært viktig,” forteller Minna Kallio.

”I en tradisjonell anbudskonkurranse ville det tatt oss evigheter å sikre at hver enkelt anbudsgiver nøyaktig hadde fulgt de detaljerte produktkravene på vår liste med møbler. Og for å finne ut hvem som kunne levere det valgte møblementet til lavest pris. Nå kunne vi velge det alternativ som best levde opp til våre forventninger om funksjonaliten til lokalene,” sier Marko Seppälä.

”Med én måned bak oss nå, kan jeg si at vi har vært svært fornøyde. Lokalene er fortsatt ensartede, da de forskjellige løsningene støtter hverandre. Akustikken er svært god og det hele ser flott ut. Estetikken og harmonien som møblene skaper som en helhet, betyr at stemningen på skolen nå er mye roligere. Og barna føler seg hjemme her. De setter seg alltid ned på den gule sofaen i aulaen når de er på vei hjem,” sier Minna Kallio.

 
FLEKSIBELT LÆRINGSMILJØ VED JUTEINIKESKUS SKOLE