Country

Solteq

Aviabulevard, Vantaa, 2016

Interiørdesign: Tiina Myller

 

NYTT ARBEIDSMILJØ FOR SOLTEQ

Programvareselskapet Solteq Oyj ønsket nye lokaler på Vantaa Aviabulevard som kunne oppfylle selskapets behov og tilrettelegge for selskapets mobile og sosiale arbeidsmetoder. Solteq valgte endringer basert på Martela Lifecycle-modellen som omfatter spesifikasjon, design, implementering og fremtidig vedlikehold. Solteq-kontoret på Aviabulevard har 200 ansatte.

"Det ultimate målet med å endre arbeidsmiljøet var mer tilfredse medarbeidere og en arbeidsplass som gir uttrykk for verdiene våre. Tillfredse medarbeidere vil alltid sende signaler til kundene. Målet med endringen var naturligvis også å skape vekst," sier Perttu Kulmala, Operations Manager i Solteq Oyj.

Solteq tok det nye kontoret i bruk våren 2016. Dette arbeidsmiljøet er nå et av de mest moderne aktivitetsbaserte kontorene i Finland.

ARBEIDSGRUPPER SPILLER EN VIKTIG ROLLE

Spesifiseringen av arbeidsplassen ble iverksatt i desember 2014, med definering av behov og mål. Arbeidsmiljøundersøkelse, arbeidsgrupper og intervjuer med nøkkelpersonell ble gjennomført ved årsskiftet. Det ble utarbeidet en detaljert arbeidsplassrapport og arealplan basert på analysen.

"Vi ville at hver enkelt av de ansatte skulle involveres i prosessen og bidra med synspunkter. Vi ønsket ikke å gå videre i planleggingen basert på antakelser," sier Kulmala. "I den neste fasen planla vi hva slags arbeid som skulle gjennomføres og hvor. På det siste trinnet begynte vi å spesifisere løsninger som bord, telefonbokser og møterom på plantegningene."

I planleggingsfasen laget Martela en inventarliste og en interiørdesignplan. Deretter ble det utarbeidet et forslag til møblering. Planen inneholdt mer enn hundre delte arbeidsstasjoner og kun to faste arbeidsstasjoner.

Kulmala har vært fornøyde med samarbeidet med Martela. "Det nye kontoret vårt har mange ulike områder. Her er det masse åpen og ledig plass. Vi har løsninger for ulike arbeidsaktiviteter og behov. Folk kan velge den plassen de føler seg mest komfortabel med en gitt dag, i en gitt situasjon, for en gitt oppgave."

GJENVINNING AV GAMLE MØBLER, LEASING AV NYE

Martela gjennomførte forvandlingen av arbeidsmiljøet, inkludert flytting og gjenvinning av møbler. "Vi hadde mange eldre møbler, og det ville vært nærmest umulig for oss å gjenvinne dem selv. Det var enorm hjelp i Martelas gjenvinnings- og flyttetjenester."

Solteq valgte å leie de nye møblene gjennom en leasingavtale. "Vi leaser møblene. Vi tenkte selvfølgelig også på hvilken løsning som ville være best, økonomisk sett. Samtidig ønsket vi ikke å binde opp kapital i møbler for flere tiår. Vi ønsket moderne, fleksible og komfortable fasiliteter kombinert med muligheten til å fornye møblementet med jevne mellomrom," sier Perttu Kulmala.

 

SOLTEQ I MARTELA SERVICES-VIDEOER

Her finner du videoer om Martela Services, der også Perttu Kulmala snakker om erfaringene deres med Martela Services:

Spesifikasjon av arbeidsplassbehov
Møbelgjenvinning   
Leie og leasing av møbler

 

Video om kundeopplevelsene til Solteq og andre kunder