Country

Lindhagen Stockholm

Et unikt samarbeide

Fleksibilitet, struktur og omtanke er ledeordene for bankens nye kontor i Lindhagen, Stockholm. Martela har i et tett samarbeid med Strategisk Arkitektur og Lindelöfs tatt ordet ”kundetilpasset” ett skritt lenger. Her er også Life Cycle-konseptet gjennomført i større skala – som seg hør og bør for et LEED Platinum-merket kontor. 

Bankens kontor i Lindhagen har blitt et omtalt prosjekt som utmerker seg på mange måter. Ikke minst har samarbeidsformen blitt lagt merke til som en ny måte å arbeide med større prosjekter på. Når det gjelder Lindhagen, er det Martela som har stått frem og båret prosjektlederansvaret.

”Vi har vært ansvarlige overfor banken og har også fungert som kundens eneste kontaktpunkt. Takket være et tett samarbeid mellom arkitekt og forhandler har vi kunnet levere en svært kundetilpasset helhetsløsning på en rask og effektiv måte”, sier Martelas Key Account Vidar Hellsaeus, som også har fungert som prosjektleder.

Hele bygningen, som er prosjektert og eies av Skanska, er tegnet av Strategisk Arkitektur. Da Nordea besluttet å leie halvparten av lokalene, fikk også arkitektkontorets innredningsgruppe, med Ann-Charlotte Berg i spissen, oppdraget med å ta ansvar for innredningen. 

”Det er sjelden man får mulighet til å ta et totalansvar på denne måten, både for bygningen og innredningen. Vi har virkelig kunnet tilpasse huset helt og holdent etter bankens virksomhet og behov”, sier Ann-Charlotte Berg.

Innredningsteamet hos Strategisk Arkitektur består av 13 personer under ledelse av Jonas Falk, en svensk pioner innen aktivitetsbasert kontorutforming. Da kunden valgte en aktivitetsbasert arbeidsmåte, var det en svært god match mellom kompetansene til Strategisk Arkitektur, forhandleren Lindelöfs og Martela.

”Vi har tatt utgangspunkt i tre ledeord – fleksibilitet, struktur og omtanke – og alle er allsidige. Fleksibiliteten gjelder både arbeidsmåter og flater. Vi har blant annet utviklet et skinnesystem som fungerer som romdelere. Strukturen forsterkes av de visuelt avgrensede flatene og av innredningen, hvordan den ser ut og brukes. Omtanken spenner overalt, fra trivsel til bærekraft og miljø. Fordi det handler om en Platinum Leed-bygning, passet Martelas Life Cycle-konsept perfekt.”

Da kunden uttrykte et ønske om å kunne resirkulere eller gjenvinne så mye som mulig av kontorinnredningen, påtok Martela seg ansvaret for dette. Et stort antall høyderegulerbare bordstativer ble med fra de tidligere lokalene og ble utstyrt med nye benkeplater som var tilpasset de nye lokalene. Til sammen er det et tusentall bord som er pusset opp og tilpasset for bruk i Lindhagen eller på bank-konsernets andre kontorer. Bord og andre møbler som kunden ikke kunne bruke på nytt, ble solgt videre gjennom Martelas utsalg. 

Samarbeidet mellom Martela, Strategisk Arkitektur og Lindelöfs er unikt. Som leverandør har Martela påtatt seg rollen som koordinator og kontaktpunkt. Peter Klarqvist hos Lindelöfs er svært fornøyd med opplegget.

”Martela har et forretningskonsept som kan leve opp til forventningene og en organisasjon som raskt utarbeider løsninger for de enkelte prosjektene. Å få jobbe med en direktelinje inn i produksjonen gir store kommunikasjonsfordeler, ikke minst i dialogen med sluttkunden. Jeg tror vi vil se mer av dette i fremtiden, etter hvert som stadig flere velger å jobbe aktivitetsbasert”, sier Peter Klarqvist, som sammen med kollegaene ved Lindelöfs har lang erfaring med helhetsforpliktelser.
Å komme tidlig inn i prosjektet og arbeide nær arkitekten er utgangspunktet for Lindelöfs. Det faktum at Martela har valgt å stå frem med en større leverandørforpliktelse, har ifølge Peter Klarqvist gitt mange fordeler.

”Det har åpnet for et svært tett samarbeid med kunden. Aktivitetsbaserte kontorløsninger er også krevende fordi det innebærer så mange kundetilpassede løsninger.”

Ca. 90 prosent av møblene og innredningene som Martela har levert til prosjektet, har vært kundetilpasset på en eller annen måte, i et bruker- eller designperspektiv. I tillegg til arbeidsplassløsningene har Martela også levert miljømøbler for aktivitetsbasert arbeid, blant annet Movie, Koop, PodSeat og Pod Sofa.

Helheten, konstaterer Ann-Charlotte Berg, er svært vellykket.

”Jeg mener vi har klart å finne akkurat den der følelsen vi ville ha – et behagelig og trivelig miljø der alle deler fungerer godt sammen.”

Sammen er også et ord som beskriver samarbeidet mellom Martela, Lindelöfs, Strategisk Arkitektur og banken.

”Det er uvanlig at en produsent tar så stort ansvar i et prosjekt, og Martela har vist en fantastisk fleksibilitet. Det har vært en engasjert og smidig prosess preget av høy kvalitet.”