Country

Trinn til bedre trivsel på jobben

11 TRINN TIL BEDRE TRIVSEL PÅ JOBBEN
  1. Stå så mye som mulig. Hvis du har tilgang til et høyderegulerbart arbeidsbord, bør du sørge for å stå oppreist minst halvparten av arbeidstiden. Du kan også gjøre det til en vane å reise deg opp hver gang telefonen ringer og gå rundt omkring mens du prater.
  2. Varier sittestillingen. Det er viktig å variere stilling også når du sitter. Du kan for eksempel variere mellom en bakoverlent, lett avslappende stilling og å sitte oppreist med rett holdning.
  3. Ta pauser. Man blir mer effektiv om man er glad og uthvilt. Selv om du ikke føler det er tid til å ta lunsj eller kaffepause; ta den i alle fall. Når du får koblet av en stund og ikke trenger å konsentrere deg hele tiden, får du mer energi.
  4. Skaff deg hodetelefoner. Med hodetelefoner kan du delta i ulike webmøter og virtuelle møter, også i det åpne kontoret. Det finnes også spesialutformede møbler som gir akustisk beskyttelse i forbindelse med f.eks. Skype-møter. Kombinert med hodetelefoner blir en slik løsning svært effektiv.
Ergonomi på arbeidsplassen
  1. Bruk den svakeste hånden. Bruk av mus kan gi musearm. Derfor er det lurt å bruke den svakeste hånden til å håndtere musen – man venner seg utrolig raskt til det.
  2. Vær mobil på møtet. Hvis møtestolen er utstyrt med hjul eller vippe – bruk det. Også i statiske stoler bør du prøve å variere sittestillingen noe. Alle deltakere i et møte bør reise seg opp minst en gang i timen; dere kan også prøve å ha et stående møte. Mange mener slike møter blir mer effektive enn når man sitter.
  3. Oppmuntre til spontane møter. Ta en tur til kaffemaskinen, eller sett deg i et sentralt plassert sittemøbel når du skal gå gjennom e-posten. Da skaper du forutsetninger for spontane møter med kollegaene; kanskje kan man utrede mange saker slik at du ikke engang trenger å svare på den e-posten…
  4. Bruk de stille sonene. Hvis kontoret har et bibliotek eller andre typer stille rom, bør du passe på å bruke disse til arbeid som krever konsentrasjon. Slå av lyden på mobilen og e-postvarslingene. Da får du gjort jobben raskere og mer effektivt enn i et miljø der du hele tiden blir avbrutt.
Vårt konsept for aktivitetsbasert arbeid
  1. Tren og hvil på fritiden. Passe med trening og hvile samt et balansert kosthold er avgjørende for at man skal ha det bra. Det gir energi og arbeidsglede.
  2. Tren på kontoret. Skaff deg en pilatesball, et balansebrett eller vekter til kontoret, og ta en treningspause innimellom.
  3. Sjekk synet – og bildeskjermen. Dårlig syn betyr konstant anstrengelse for både øynene og hjernen. Ofte kan man også få stive og verkende skuldre samt hodepine. Med en type synshjelpemiddel og tilstrekkelig stor skrift på skjermen kan du unngå unødvendig stress og jobbe mer effektivt.
     

Med små endringer kan du få det mye bedre
– ha en fin dag på jobben!

JEG HAR JO EN PERFEKT ARBEIDSSTOL. SÅ HVORFOR MÅ JEG BYTTE STILLING HELE TIDEN?

Å sitte for lenge er ikke bra for helsen – det er bevist. Stillesitting og dårlig sitteergonomi kan til og med gjøre situasjonen verre. Jo lenger du sitter, desto større blir risikoen.

Fordeler med stående arbeid:

  • Bedre holdning og økt vitalitet
  • Reduserer faren for problemer med rygg og nakke
  • Holder kaloriforbrenningen oppe

Fordeler med halvsittende stilling

  • Styrker buk- og ryggmuskulaturen
  • Bedre holdning og pust
  • Økt blodsirkulasjon i bena

Les mer i vår blogg om hvordan våre sittevaner er endret – og om hvordan vår egen prosjektleder, Markku Lehto, klarte å redusere sittingen.

 

Share this page